Rizika nadužívání digitálních médií nejen u dětí

Rizika nadužívání digitálních médií nejen u dětí
Katka Vachová

Je vaše dítě závislé na tabletu, tráví hodně času před televizí, špatně se soustředí a má třeba i nadváhu? Tohle mohou být důsledky špatně nastavených hranic v dnešním digitálním světě.

Jedním ze současných nejvýznamnějších německých badatelů v oblasti neurovědy je Manfred Spitzer. Vede univerzitní psychiatrickou kliniku v Ulmu a Centrum pro výzkum učení a neurologie. Ve své knize Digitální demence, zmiňuje výsledky svého výzkumu, které jsou alarmující.

Důsledky nadužívání technických vymožeností

Digitální média nás odnaučují používat mozek. Spoustu činností za nás obstarávají počítače, smartphony, organizéry či navigace. Na jejich používání jsme závislí. Naše paměť ochabuje. Demence se začíná projevovat již u jedinců mladších dvaceti let. Technologie ovlivňují již batolata. Dětí, které tráví čas před televizní obrazovkou od 2 let či dříve stále přibývá.

Oblíbený dárek k vánocům pro předškolní děti je tablet. Do první třídy rodiče vybaví dítě telefonem. Mozek dítěte, ale ke svému správnému vývoji potřebuje hlavně interakci s reálným světem a předměty, a zapojování všech smyslů, což dlouhé hodiny trávené před displeji a obrazovkami nemohou poskytnout.

Inspirujte se – Co všechno máme doma jinak?

Výsledkem předčasného používání a nadužívání technických vymožeností jsou poruchy pozornosti a čtení, úzkost, poruchy spánku, deprese a nadváha. Některé násilné počítačové hry a filmy vedou k větší toleranci násilí ve společnosti. Sociální sítě nás připravují o reálný kontakt s lidmi.

Navíc nepíšeme rukou, což opět ochuzuje naše jemně motorické schopnosti a příslušné oblasti mozku. K dalším fyziologickým problémům patří zhoršování zraku, bolesti hlavy, syndromu karpálního tunelu či tenisového loktu, deformace páteře a jiná bolestivá postižení pohybové soustavy.

Přeneseme-li intelektuální práci na digitální média, pak už ji nevykonává náš mozek. Když používáte auto, ochabují m svaly. Když používáte GPS, ochabuje vám mozek.“ Manfred Spitzer

Závislost, konzum a neschopnost

V některých zemích tráví dospívající jedinci dle výzkumů až sedm hodin denně se svými počítači, tablety, smartphony a herními konzolemi. Svět internetu sugeruje lidem iluzi, že nejnovější je to nejlepší. Lidé propadli konzumnímu způsobu života a úplně zapomněli tvořit, rozjímat a sytit svoje nemateriální potřeby.

Dříve jsme si pamatovali řadu telefonních čísel a dalších důležitých informací. Nyní se spoléháme na vyhledávače či navigace. Naše orientace nejen v prostoru se dramaticky zhoršila. Množstvím nepotřebných informací je člověk zahlcen, přestává rozlišovat podstatné od nevýznamného. Myšlení pozvolna degeneruje.

Ebook- Jak komunikovat s dětmi

Jak jsme to nastavili u nás doma?

Jak jsme to nastavili u nás doma?

Waldorfská pedagogika hlásá, že by děti měly mít přístup k počítači až na druhém stupni základní školy. Teprve pak jsou schopny používat počítače jako nástroj k poznávání světa a nestanou se jejich otroky. Podle této teze, jsme se jako rodiče zařídili. Naše děti zpočátku sledovaly jen Večerníček, později jednotlivé příběhy uložené na disku.

Nikdy jsme je nenechali dívat se na programy, kde se vyskytuje reklama. Co vznikl program Déčko, mohli jsme lehce v rodičovské kontrole polevit. Pokud však máte děti mladší, sledujte program s nimi, občas se vyskytne obsah určený pro děti starší osmi let. Nepoužívejte televizi jako kulisu a nedovolte dětem dívat se více než jednu hodinu denně.

Nyní jsou naše děti ve věku šest a deset let. Přestože už jsou školou povinné, vlastní telefon dosud nemají a ani do třinácti let mít nebudou. Na nic ho zatím nepotřebují. My jsme ho jako děti taktéž nepoužívali a o to víc jsme museli být spolehliví a obezřetní. Naše představa držet děti zpátky i co se týče počítačů a tabletů se vlivem času a „tlaku“ okolí změnila.

Sebeláskou všechno začíná – Sebeláska není hřích, je to dar

Pořád však stojíme nohama pevně na zemi a dětem jsme nastavili pravidla. Mohou hrát od svých šesti let námi cenzurované hry, maximálně hodinu denně. Každé čtvrtletí jsme zavedli detoxikační týden a stejně tak dva měsíce letních prázdnin tráví bez počítače.

Odvyknutí trvá dva dny, pak už si děti na hraní ani nevzpomenou. Pro první snazší adaptaci jsme jim koupili novou stavebnici 🙂

Jak předcházet digitální demenci?

Několik rad, jak nenechat mozek zakrnět:

  • omezte čas strávený před obrazovkami na minimum
  • jezte v klidu, bez telefonu i televize
  • občas si naordinujte digitální detoxikaci
  • nastavte pravidla používání multimédií sobě i svým dětem
  • sportujte
  • čtěte papírové knihy
  • učte se cizí jazyky
  • trénujte paměť
  • soustřeďte se vždy pouze na jednu věc, neprovozujte multitasking, tj. souběžné vykonávání různých činností
Jak zabavit děti offline?
  • navštivte místní knihovnu a ponořte se do světa fantazie
  • vyšplhejte na všechny rozhledny v okolí
  • napište ručně dopis a potěšte někoho blízkého
  • zazpívejte si a zatančete
  • přihlaste sebe i děti do kurzu jógy

Mějte na paměti, že děti se učí nápodobou. Pokud vás vidí trávit volný čas jen před televizí nebo na internetu, jiné nebudou a je pokrytecké jim to vyčítat.

O autorce

Katka Vachová

Katka Vachová

Jsem společenská, lehce alternativní, ráda chodím do přírody, zajímám se o psychologii, zdravou výživu a snažím se o partnerský přístup ke své dceři a synovi. Řídím se heslem, že pokud o výchově svých dětí přemýšlíte, tak už jen to vás činí lepšími rodiči.

Přidat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.