Jak začít s příkrmy krok za krokem z vlastních zkušeností

Jak začít s příkrmy krok za krokem z vlastních zkušeností
Lucie Haková
Napsala Lucie Haková

Základ je už v prvních příkrmech. Záleží na vás a vašem dítěti, kdy nastane ten správný čas na příkrmy. U každého dítě je to jiné. Ale prosím nikdy nezačínejte dřív jak před 4 měsíce. Miminko na to není připravené a jeho trávicí ústrojí se ještě vyvíjí.

Zdá se Vám to běžné a zcela přirozené? Mě také, ale nedávno jsem narazila na článek, kde psali, že jsou tací co dětem dávájí normální jídlo třeba už od 3 měsíců.

Když jsme začínali s příkrmy my, načetla jsem si toho hodně a ráda se podělím o to, jaké byly naše začátky. Ono se totiž obecně doporučuje začít s mrkvičkou a brambůrkem, ale my začali malinko jinak. Zásada prvních příkrmů je, že se má začít zeleninou, pak přidat maso, přílohu, ovoce a na konec kaše.

Čtěte také: Jak na spánek, aby netrpělo dítě a vy s ním?

Kaše by se neměli dávat na noc tak, jak tomu bylo za “nás”, ale ráno. Kaše na noc je těžká. Ale když se zamyslíte tak z čeho jsou kaše? Většinou obsahují lepek. A právě ten lepek je pro organismus tou těžší složkou. Je to, ale samozřejmě na vašem zvážení. Co a kdy dítěti dáte.

Neučte je hned ze z počátku na “sladkou chuť” nabídněte zeleninu a ovoce 

Jak začít s příkrmy zelena a ovoce?

ZELENINA – My začali cuketou, je méně sladká a výrazná než mrkev. Pokračovala jsem dýní, batátem, mrkví, bramborem, špenát, avokádo, brokolice, apod.

OVOCE – u něj pozor hodně plodů může způsobovat alergie (i když v pozdějším věku být nemusí) jen je pro malé děti ještě výraznější. Mělo by se začínat místním ovocem – jablka, hrušky, banány a meruňky (to je jediné exotické ovoce, kterým můžete začít. Ostatní spíše po prvním roce).

Syn měl poprvé meruňky a osypal se po nich. Byly trochu kyselejší. Za měsíc jsem zkusila znovu a vše bylo v pořádku.

Pravidla podávání příkrmů

Nejdůležitější u příkrmů je dodržet pravidlo tří dnů. Tedy po tři dny by se měla podávat jedna nová potravina. Je to z důvodu rozpoznání případné alergie či intolerance. Když je vše v pořádku přidáváme novou surovinu a opět podáváme další tři dny. Pak začínáme kombinovat s tím, co víme, že sní a přidáváme k tomu už novou.

Čtěte také: Vývoj předškolních dětí je stejně důležitý, jako výběr mateřské školy

Druhé pravidlo je spíše zásada. Já to tak dělala a syn také více ani nevyžadoval. Více mi začal jíst asi 2 měsíce od podání první lžičky. A nebylo toho moc. Ještě donedávna jsem mu říkala nejedlík, ale vše se změnilo a možná nás i jednou sní 🙂

Jak začít s příkrmy první dny – množství?

1.den > 1-2 lžičky

2. den > 3-4 lžičky

3.den > 5-6 lžiček nebo co sní

po podání dokrmte mlékem (ať mateřským či umělým)

Do příkrmů vždy dáváme lžičku (trochu) oleje (doporučuje se kvalitní olivový, ale já třeba vařila s řepkovým či s máslem, výbornou alternativou je také kokosový olej) Toto není pravidlo, spíše doporučení. Hodně se stává, že když dáte ovoce tak dítě pak tu zeleninu odmítá. Proto je lepší dávat oběd a druhý příkrm, ten sladší podat až odpoledne.

Ebook- Jak komunikovat s dětmi

Jak vařit příkrmy pro ty nejmenší?

Děti by měly mít minimálně vše do jednoho roku bez soli. První příkrmy jsem vařila “jen tak” později jsem začala přidávat bylinky. Vše by se mělo vařit či dusit. Ze začátku sní dítě menší množství. Je tedy lepší si navařit na dva dny nebo je tu jeden “fígl”.

Uvařila jsem větší množství a zamrazila do tvořítek na led – je to skvělé později na kombinování. Z každého tvořítka něco. Pozor brambory a jiné přílohy nezmrazujte. Ty nejsou po rozmražení dobré.

Jak začít s příkrmy - zmrazení dětské stravy

Názorná ukázka, jak by měl vypadat jídelníček s příkrmy

  • 1. – 3. den: cuketa (či jiná zelenina, nemusíte se nutně řídit mým výběrem :-))
  • 4. – 6. den: dýně
  • 7. den batát (či brambora, batáty jsou nasládlé a dětem budou více chutnat. Já jsem vařila kaši, do které jsem přidala mateřské mléko)
  • 8-9 na: batat se cuketa
  • 10. – 11. den: špenát a batát
  • 12. den: špenát, batát a cuketa
  • 13. – 14. den: mrkev a brambora (či batát – záleží čím jste začali, ale neberte to jako jendu potravinu a obojí vyzkoušejte zvlášť)

Takto můžete pokračovat. Novu zeleninu, vždy podávejte po tři dny. Když už jednu máte vyzkoušenou, lze to samozřejmě kombinovat. Zhruba po těch 2-3 týdnech jsem začala podávat maso. Libové nejlépe telecí či krůtí.

  • 15. den: brambora a dýně
  • 16. – 17. den: brambora, mrkev, telecí
  • 18. den: telecí, cuketa, batát
  • 19. – 20. den: rýže, mrkev, petržel
  • 21. den: petržel, cuketa, rýže
  • 22. – 23. den: brokolice a batát
  • 24. den: brokolice, rýže, mrkev, petržel (mixované rizoto 🙂 )
  • 25. – 26. den: krůtí maso, brambora, petržel, mrkev (na másle jsem orestovala petržel a mrkev, maso a brambory jsem uvařila, zatím vše mixovat 🙂 )
  • 27. den: krůtí, brambora, špenát

Masa jsem vždy dávala málo záleželo i pak na snědeném množství >1-3 lžičky uvařeného byly to takové malé kostičky > právě zamrazené v tvořítku na led.

Zhruba měsíc od zavedení zeleniny jsem zavedla ovoce. Jak jsem psala na odpolední svačinku. Pokud se vám stane, že na dítěti zpozorujete reakci na potravinu (ať vyrážku, průjem či zácpu) danou potravinu vysaďte a zkuste nabídnout později. Nedodržujte pravidlo tří dnů.

Čtěte také: Nechat miminko vyřvat? Opravdu existují rodiče, co to dokážou?

Obědy pokračujete dále s těch surovin, co máte odzkoušené a přidáte to ovoce. Nezařazujte novou zeleninu zároveň s ovocem. Vždy počkejte.

  • 28. – 29 den:
  • oběd: Bramborová kaše s mrkví (jak jsem psala dělala jsem z mateřské mléka)
  • svačinka: jablečná přesnídávka
  • 30. den:
  • oběd: rizoto – rýže, mrkev, petržel (stále mixované – později nemixovat – u každého dítěte je to jinak. Někdy na roce, jindy později nebo déle)
  • svačina: jablečná přesnídávka
  • 31. – 32. den:
  • oběd : špenát, telecí maso, brambor
  • svačinka: meruňková přesnídávka
  • 33. den:
  • oběd: batát, dýně, cuketa
  • svačinka: meruňkový přesnídávka
  • 34. – 35. den:
  • oběd: rizoto s hrášek (hrášek, mrkev, rýže)
  • svačinka: jablečná přesnídávka
  • 36. den:
  • oběd: hrášková polévka (hrášek a mateřské mléko, ředěné vodou či vývarem z odzkoušené zeleniny)
  • svačinka: meruňkový přesnídávka
  • 37. – 38. den:
  • oběd: krůtí s mrkví a batátem
  • svačinka: banán
  • 39. den:
  • oběd: cuketa, mrkev, brambory
  • svačina: banán
  • 40. den:
  • oběd : těstoviny (zavedení lepku či můžete bezlepkové), mrkev, špenát
  • svačinka: meruňková přesnídávka
  • 41. – 42. den:
  • oběd: těstoviny, krůtí maso, mrkev, petržel (na másle jsem orestovala petržel a mrkev, rozmixovala jsem s mateřským mlékem a měla z toho “svíčkovou”. Později i s celerem – pozor ten je braný jako silný alergen, já zaváděla později)
  • svačina: jablečná přesnídávka
  • 43. – 45 den:
  • oběd: rýže, hrášek, cuketa
  • svačina: avokádo s banánem (velká mňamka)

Kolem 8 měsíce jsem zavedla další svačinku v podobě bílého jogurtu později (asi po prvním roce) jsme dali i lipánka. Dítě nejedlo, bylo hubené a jeden lipánek za čas neublíží > ten by se jich ujedl :-). Tak jsem začala dělat domácího!

A takto pokračujeme až do “zblbunutí” 😀

Asi po měsíci  a půl až dvou od zavedení jsem zkusila kaše. Je na vás zda ráno nebo večer. Ze začátku jsem vše jen vařila, pak i orestovala na troše másla. V 15 měsících začal jíst to, co my. Tedy i pečené kuře.

Ty jídla a chutě začaly být pro něj zajímavější a začal také více jíst.

Máte doma nejedlíka? Nebo nechce vaše dítě jíst zeleninu?  I na to mám trik. Ale více zase v příštím článku.

Kdy je čas začít s příkrmy?

O autorce

Lucie Haková

Lucie Haková

Jsem žena, která vždy snila o rodině. Nikdo mi, ale v mé představě neřekl jaká dřina „to“ mateřství je. Nepověděli mi, že mateřská dovolená vůbec není dovolená. A už vůbec mě nenapadlo, že výchova může být tak těžká! Stále se učím být dobrou matkou. Mateřství je to nejtěžší a zároveň nejúžasnější co mě v mém životě potkalo. Své zkušenosti ráda předám dál všem tápajícím maminkám.

Přidat komentář