Pravidelnost stravování u dětí je základ!

Pravidelná strava je důležitá, jde o základní kámen pro lidské zdraví. Energii, kterou získáváme ze základních živin ve stravě, spalujeme při fyzické či duševní námaze a je jedno, zda jde o dospělé, či děti. Má-li vaše dítě všechno zvládnout, třeba  fyzickou i duševní zátěž ve škole a také mimo ni, pak potřebuje, aby byl příjem a výdej energie v rovnováze.

Na zdravé stravování dětí dohlížejte!

Jestliže vaše dítě dlouhodobě přijímá víc energie, než ze svého těla vydává, pak si tělíčko začne tvořit zásoby na horší časy, což může vést k dětské obezitě. Vliv dětské obezity na zdraví dětí jsme si probrali v článku, „Jaký má vliv dětská obezita na zdraví?“ Když je energetický příjem dlouhodobě nižší, než její výdej, pak dochází k úbytku hmotnosti a také k únavě dítěte. Optimální je to tehdy, když je příjem a výdej vyrovnaný.

Je stravování vašeho dítěte pravidelné?

Děti školou povinné by měly jíst pětkrát denně, v jejich jídelníčku by nemělo chybět ovoce i zelenina. Pitný režim je rovněž důležitý, měly by vypít 1,5 až 2 litry tekutin denně. Mám však na mysli neslazené nápoje, popřípadě nápoje slazené medem nebo tmavým cukrem. Ideální je stolní voda nebo bylinné čaje, u kterých snadno uhlídáte, jak moc je osladíte. Vhodné jsou také domácí sirupy, ovocné šťávy.

Snídaně je prostě základ dne!

Snídaně, to je základ denního stravování. A není tomu tak jen u dětí, ale i u dospělých. Díky snídani se lidský organismus nastartuje, dostává do sebe potřebnou energii. Snídaně by měla tvořit 20% z celkového energetického denního příjmu. Co připravit na snídani?

Ideální variantou je teplé mléko nebo čaj na pití, na jídlo pak celozrnné pečivo s domácími pomazánkami z ryb, vejce, sýru, apod. Děti školou povinné by měly jíst polotučné potraviny. Zapojit do zdravého stravování také můžete pšeničné nebo kukuřičné cereálie.

Tyto potraviny ale není dobré jíst každý den, protože například kupované cereálie nebo pražené ovesné vločky obsahují hodně cukru. Zdravější variantou je připravit doma kaši přímo z ovesných vloček nebo krupice, kterou můžete doplnit ovocem. Čerstvé ovoce a zeleninu je dobré zařadit i v případě výše zmíněných slaných snídaní.

Čtěte: Co dělat, když dítě odmítá jíst?

Co se děje, když snídani dítě vynechá?

Jestliže vaše dítě vynechává snídani, bývá ve škole rychleji unavené, nepozorné a také jeho učení bývá horší. Aby mozek správně fungoval, potřebuje až 15% přijaté energie během dne. Když nesnídáte, mohou se objevovat nejrůznější problémy, zvýší  se riziko obezity a můžou se objevit problémy s pamětí.

Vynechává-li dítě snídani, může ji, ale jen do určité míry (nikdy však úplně), nahradit svačina. Ta tvoří přibližně 10% denního energetického příjmu. Do školy by si svačinu mělo dítě donést samo, nemělo by si jí po cestě kupovat. A co je vhodné? Celozrnné pečivo s lehkými pomazánkami, například s ředkvičkou, pažitkou, natí z petržele či s jarní cibulkou. Můžete přidat marmeládu, povidla. Samozřejmostí je ovoce či zelenina a pití.

Jak by měl vypadat oběd?

Nejčastěji se děti stravují v školní jídelně. Tam se snaží dětem podávat vyváženou stravu. Děti obvykle ve škole vynechávají polévky, což je špatně. Ty jsou součástí celého oběda, napomáhají tělu připravit se na příchod dalšího, obvykle těžšího chodu. Oběd by měl tvořit 35% celkového denního energetického příjmu. Podávejte dětem maso s nižším obsahem tuku, tedy telecí, ryby, drůbež, libové hovězí či vepřové.

Co ještě přidat do jídelníčku?

V dětském jídelníčku by se měly vyskytovat minimálně dvakrát až třikrát týdně luštěniny. Střídejte přílohy ve formě brambor s rýží. Jednou za týden je možno dítěti dopřát oběd moučný nebo sladký. I po obědě je nutný pitný režim.

Jak by měla vypadat svačina nebo večeře?

Také odpolední jídlo je důležité. Svačinou si děti doplní energii na pohyb, učení, úkoly a podobně. Navíc, když děti pravidelně jedí, snižuje se vznik obezity a zažívacích problémů. Toto pravidlo je důležité nejen u dětí, ale i u dospělých. Odpolední jídlo (svačina a večeře) by mělo tvořit 35% celodenního kalorického příjmu. Jako svačinu dětem podávejte ovoce či mastné oříšky nebo jadérka.

mš, školky, mateřské školy, do skolky, nástup do školky, montessori školka, zápisy do mš

Večeři je dobré dětem sestavovat z potravin, které je možno rychle strávit. Vhodná je zelenina či ryby. Večeře by měla tvořit 25% celodenního přísunu energie, neměla by být energeticky náročná. Poslední dětské jídlo by mělo být podáno do šesté hodiny večerní nebo maximálně dvě hodiny předtím, než půjde spát.

Celkově lze tedy říci, že pro dobrou duševní i tělesnou výkonnost je důležitá vyvážená strava, pravidelné jídlo a jeho systematické rozložení do celého dne to je zdravé stravování.

Nejvíce se dítě stravuje doma, což je pro nás výhodné. Doma můžete na všechny výše zmíněné věci dohlédnout a zdůraznit dítěti, co je důležité. Zejména by mělo vědět, jak je hodnotné, když si připravujete jídlo doma. Dítě by mělo jíst minimálně čtyři porce ovoce a zeleniny za den. Naopak dbejte na to, aby se pokud možno vyhnulo rychlému občerstvení, popřípadě, aby v takovýchto zařízeních nejedlo často.

TIP: Doporučuji také krátké video Katky Králové z Nevýchovy, které nese název „6 kroký plán jak zařídit , aby děti chtěly jíst zdravě i o vánocích“, které ale není zaměřené pouze na vánoční období. Katka v něm krásně popisuje, jak na to, aby zdravé stravování šlo vám, i dítěti.

Video nevychovy zdarma

TIP 2: Tým z Pestrého jídelníčku rozdává jídelníčky na míru zdarma! Sami jsme ho vyzkoušeli a jsme nadšení, už nemusíme zdlouhavě vymýšlet, co zdravého a chutného si přes den dát. Jídelníček získáte i bez zdlouhavého registrování a vyplňování dotazníků, stačí pouze zadat e-mail, kolik chcete zhubnout a do 5 minut můžete čerpat z jejich nabídky.

Na webu jsme také našli magazín se zajímavými a přínosnými články a tipy.  Inspirujte se jídelníčky a upravte si tak zdravé stravování i u vás doma, pouze výchova nestačí i stravovací návyky ovlivňují náš život a to, jak se cítíme.

Existují dva tipy jídelníčku na míru a to je jídelníček ZDARMA ten je omezený jídelníček máte dopředu k nahlédnutí pouze jeden den dopředu a placený jídelníček s ním získáte také různé výhody, rozdíl mezi placeným a zdarma jídelníčkem můžete vidět na obrázku níže.

Srovnání jídelníčků

Pestrý jídelníček ZDARMA

Kristina Farkasová
Jsem máma, dcera, vnučka i snacha a vím, že je někdy těžké se svými nejbližšími vyjít, natož se s nimi domluvit. Snažím se vám proto ukázat, jak se můžete naučit komunikovat otevřeně a užít si mateřství se svými dětmi naplno. Své myšlenky a názory čerpám z vlastních zkušeností a ze studií psychologie. Zaměřuji se, na vztahy mezi rodiči a dětmi, ale také o komunikaci partnerskou a pracovní.

Se svým partnerem zakladatelem projektu www.bezvymluv.cz Patrikem Zapletalem, se snažíme ukázat lidem, že ve školách nás nenaučí, jak život žít, ale jak hledat jistotu a dělat v životě to, co nechceme. S Patrikem věříme, že každý je hoden život žít tak, jak by chtěl, jen je potřeba umět si nastavit životní cíle a určit si priority.

Podělte se s ostatními:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *