Jak dítěti pomoci lépe zvládat stres pomocí výživy?

Jak dítěti pomoci lépe zvládat stres pomocí výživy?
Katka Vachová

Každý jsme v životě vystaven určité míře stresu, děti nevyjímaje. My jako rodiče jim můžeme hodnotnou, tedy převážně průmyslově nezpracovanou stravou pomoci, aby si se stresem dokázaly poradit lépe.

Jen pestrá strava zaručí dostatek vitamínů

Zní to jako banální rada, ale efekty změny z nezdravé stravy na zdravou jsou nepřehlédnutelné. Není ani zapotřebí dělat hned nějaká drastická opatření či dítěti nařídit dietu. Je vědecky dokázané, že člověk, jehož strava je pestrá a kvalitní, mnohem lépe odolává fyzickým následkům nadměrného stresu.

Stačí jen několik jednoduchých úprav jídelníčku a dítě už nebude trpět nedostatečným přísunem vitamínů a minerálních látek.

Nejběžnější příznaky nedostatku vitamínů nebo minerálních látek jsou:

  • Bílé skvrny na nehtech

  • Zplihlé, suché vlasy

  • Afty nebo krvácení dásní

  • Suchá, odlupující se pokožka

  • Pomalá hojivost

  • Náchylnost k modřinám

  • Nedostatek energie

  • Časté infekty

Co můžete změnit již dnes?

Začít můžete pomalu a přirozeně. Postačí, když se pokusíte doma udělat pár základních změn, které vás na nový začátek nastartují a pomohou vám skutečně začít.

Pro začátek stačí několik základních změn:

  • Nabízejte dítěti 3x denně vařenou i syrovou zeleninu a 2x denně ovoce.

  • Zvyšte podíl nabízené listové zeleniny.

  • Omezte příjem masa na 3-4 porce týdně a využívejte jako zdroj bílkovin také vejce a tvaroh.

  • Objevte kouzlo luštěnin – červená a zelená čočka, fazole azuki, žlutý hrách.

  • Jezte více ryb – menší a méně tučné druhy jako jsou pstruh, losos, treska, sardinky.

  • Nahraďte pečivo z bílé mouky pečivem celozrnným nebo žitným.

  • Objevte nové druhy příloh jako jsou jáhly, pohanka, batáty a cizrna.

  • Rýži konzumujte neloupanou, tedy druh natural.

  • Zařaďte do stravy zakysané mléčné výrobky – kefír, acidofilní mléko a bílý jogurt.

    Ebook- Jak komunikovat s dětmi
  • Občas si dopřejte výrobek z fermentované sóji například tempeh.

  • Konzumujte také ořechy – vlašské, lískové a semena – konopná, slunečnicová a dýňová.

  • Odnaučte dítě pít slazené nápoje – ideální je voda, bylinné čaje, ředěné ovocné šťávy bez přidaného cukru a sladidel nebo občas také neslazené minerální vody.

  • Naučte děti jíst kysané zelí a kvašenou zeleninu.

Zjistěte, co mají společného kolové nápoje a pervitinEbook – Jíme zdravě a hravě s celou rodinou

Kvašená zelenina pro zdraví a vitalitu

Kvašená zelenina prokazatelně podporuje zdraví a zlepšuje metabolické funkce. Napomáhá trávení a snižuje negativní dopad jednoduchých cukrů. Obsahuje některé protirakovinně působící látky.

Recept na domácí kvašenou zeleninu - pickles

Recept na domácí kvašenou zeleninu – pickles

Co potřebujete?

  • 1 zavařovací sklenici
  • 1 malou skleničku od jogurtu ve skle nebo od dětské výživy naplněnou vodou
  • 5 středně velkých mrkví
  • 1 kedlubnu
  • 1 cibuli
  • 1 zarovnanou lžíci mořské soli

Postup:

  1. Zeleninu nastrouhejte do mísy, zasypte solí a promíchejte.

  2. Počkejte až zelenina pustí šťávu.

  3. Vymačkanou zeleninu pěchujte do sklenice a nakonec ji zalijte vymačkanou šťávou.

  4. Veškerá zelenina musí být ponořená, jinak by se mohla zkazit.

  5. Zeleninu zatižte malou skleničkou, aby stále zůstávala potopená a hladinu ponoření průběžně kontrolujte, případně dolijte převařenou vodou.

  6. Pod zavařovací sklenici dejte talíř, kdyby při procesu kvašení šťáva přetekla.

  7. Nechte kvasit při pokojové teplotě 3-5 dní.

  8. Během celého procesu výroby, dodržujte zvýšenou hygienu rukou a nádobí.

  9. Zkvašenou zeleninu konzumujte v množství alespoň 1 lžíce denně, pokud jste na ni zvyklí, můžete si dát i menší misku naráz.

Spoustu dalších rad a tipů jak pozitivně ovlivňovat zdraví a posilovat imunitu najdete v mém novém ebooku „Jíme zdravě a hravě s celou rodinou“. Zde můžete také načerpat inspiraci z 52 receptů na snídaně, obědy, svačiny i večeře a nenásilně tak zapojit do zdravého stravování celou rodinu.

“Objevení nového jídla znamená pro lidské štěstí víc než objevení nové hvězdy.” Anthelme Brillat-Savarin krát

O autorce

Katka Vachová

Katka Vachová

Jsem společenská, lehce alternativní, ráda chodím do přírody, zajímám se o psychologii, zdravou výživu a snažím se o partnerský přístup ke své dceři a synovi. Řídím se heslem, že pokud o výchově svých dětí přemýšlíte, tak už jen to vás činí lepšími rodiči.

Přidat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.