ADHD, ADD, LMD, hyperaktivita nebo jen „líné nálepky“ rodičů?

Hyperaktivita, ADHD nebo jen „líná nálepka“ rodičů?
Autorem Kristina F

„Hyperaktivní dítě“ – to je diagnóza, kterou se zabývají odborníci z řad psychiatrů, psychologů a neurologů. Přesto toto označení ztrácí na své vážnosti. Tímto slovním spojením dnes označujeme každé dítě, které je velmi aktivní a živé.

Je-li vaše dítě opravdu hyperaktivní, pak potřebuje odbornou pomoc. Ta vám, jako rodičům, pomůže hyperaktivitu překonat a zvládnout. Hyperaktivita se nazývá anglickou zkratkou ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Je to porucha pozornosti, která se pojí s hyperaktivitou.

Tato porucha dnes postihuje zhruba každé padesáté dítě. Převážně se objevuje u chlapců, méně už u dívek. Na diagnóze se podílí neurolog, který spolupracuje s psychologem a také s učitelem.

Čtěte: 7 způsobů, jak se vypořádat s tvrdohlavými dětmi

Prvním krokem je pohovor lékaře dítěte s jeho rodiči. Ti společně hodnotí celkový duševní stav dítěte, a takto do určité míry můžou posuzovat, jak závažná hyperaktivita je.

Jak s poruchami jako je ADHD, ADD a další pracovat?

Hyperaktivitu, ADHD a další poruchy je možno utlumit tabletkami, ale to by určitě neměla být jediná možnost, jak ji omezovat. Vhodné jsou také doplňky stravy, vitamíny, bylinné extrakty, ty působí jako podpora.

Existují také relaxační programy, masáže, dětská jóga a podobné, ty také velmi pomáhají. Mnozí si myslí, že hyperaktivní děti jsou hloupé či nevychované.

Není tomu tak, většina těchto dětí je bystrá, inteligentní a mají obrovskou fantazii. Jen se tak úplně neumí ztotožnit s pravidly, které je nutno ve školce, škole či doma dodržovat.

Jak poznám dítě s poruchou?

Problémy s hyperaktivitou se dají rozeznat celkem brzo, už v prvním roce života dítěte. Obvykle se však problémy projevují a objevují až ve chvíli, kdy dítě nastupuje do školky nebo do školy.

Čtěte: 5 způsobů, jak už dnes můžete začít s dětmi jednat jinak

Problémy se zvětšují ve třetí až páté třídě, to se ve škole na děti zvyšují nároky. Problémy pokračují s nástupem puberty.

Dítě s ADHD obvykle nezapadá do kolektivu, těžce se přizpůsobuje režimu ve škole, nedokáže se soustředit. Zde je důležitý přístup učitele, zda je ochotný uplatňovat individuální přístup k dítěti a zda je to vůbec v jeho situaci možné.

Rodiče, okolí a hyperaktivní dítě

  • Okolí si může myslet (vykašlete se na okolí), že děti s ADHD jsou „zlobivé“, „neposlušné“ a udělují jim tresty.
  • Jiní rodiče mohou dítěti jeho režim více zpřísnit, protože podle nich to prostě po dobrém nejde. Neobvyklý není ani přechod na jinou školu.
  • Rodiče často také cítí bezmoc, či si dávají chování dětí za vinu, mají pocit, že výchovu svého dítěte zanedbali. Rodiče bývají také unavení.
  • Svého potomka věčně okřikují, kárají, hlídají ho a podobně.

Je důležité se s takovými dětmi naučit mluvit a pracovat. Rodiče by se měli přizpůsobit rytmu dítěte a podle toho přizpůsobovat také jeho řád. Program, který si navrhnete, je dobré konzultovat s dítětem a samozřejmě dodržovat.

Jak vnímat diagnózu ADHD?

ADHD není onemocnění, to je důležité vědět, jde o mozkovou dysfunkci, tedy přesněji o způsob fungování mozku. Z různých příčin je mozek dítěte nastavený na nadměrnou aktivitu.

Tlumivé procesy, které běžně zvýšenou motorickou činnost korigují, mohou při ADHD být oslabeny nebo dokonce chybí úplně. I v dřívějších dobách se spekulovalo o genetických příčinách této poruchy. Hyperaktivní děti obvykle mívají rodiče, kteří mají stejný problém.

Až nynější britský výzkum ukázal a přinesl první důkazy. Jako nejčastější důvody dětské hyperaktivity se uvádí biochemické poruchy v nervové soustavě, laxní přístup rodičů či příliš sladké a špatné stravování.

Životospráva a ADHD?

Možná se to zdá nesmyslné, ale i špatná strava může být jednou z příčin hyperaktivity u dětí. Proto je při ADHD důležitá správná životospráva. Děti s ADHD musejí mít svůj určitý režim. Zejména je pak důležité klást důraz na vyváženou životosprávu, omezit výrazně příjem sacharidů a dodržovat pitný režim.

Pro hyperaktivní děti je nevhodná kyselina benzoová a její soli. Dětem trpícím ADHD je proto dobré ji zcela odstranit z potravy a také z nápojů. Nevhodné jsou také chemicky identické látky s aspirinem a salicyláty. Bohužel salicyláty obsahuje drtivá většina slazených nápojů. A jak známo, ty děti přímo zbožňují.

Džusíky, Mulťáčky, Coly = CUKR!

Pro děti s ADHD je vhodná lehká a zdravá strava. Naopak se vyvarujte slazených nápojů, s bublinkama i bez nich. Takové nápoje, které v jednom deci mají dvě až tři kostky cukru, nejsou vhodné.

Nápoje s příchutí koly obsahují kofein a látky, které ruší ukládání vápníku v kostech. Výzkumy se proto zabývají také tím, jaký má na hyperaktivitu a agresivitu dětí vliv cukr.

Čtěte: 3 tipy, jak reagovat na vzdor u dětí

Proto kromě psychoterapeutických metod využijte také změnu a úpravu životosprávy. Spolu s dětmi si připravte stravovací návyky a podle nich se řiďte. Dítě tak bude vědět, co a kdy může jíst a také vypít.

Až tři čtvrtiny rodičů nechávají výběr nápojů zcela na svých dětech. A po čem sáhnou děti? Po něčem krásně barevném a sladkém, to je jasné. Nejčastějším nápojem dětí bývá ovocný čaj, koupené džusy, minerálky či voda z kohoutku se šťávou.

Jaký nápoj je pro děti s ADHD nejlepší?

Až jedna čtvrtina dětí pravidelně pije sycené limonády. A co je nejpřirozenější a nejvhodnější nápoj pro děti? Neochucená voda. Ta totiž nejde ruku v ruce s obezitou, s cukrovkou, se zubními kazy a podobně. Děti po ní také nebudou hyperaktivní.

Čtěte: 6 tipů, jak lépe pochopit sebe a své dítě

Vhodná je dále takzvaná kojenecká voda, která je sehnatelná v každém supermarketu. Jde o pramenitou vodu, na kterou jsou vyvíjeny vysoké a náročné požadavky, a to s ohledem na kvalitu a čistotu. Voda pochází z přísně chráněných přírodních zdrojů. Nikterak se chemicky neupravuje, zatímco voda z kohoutku chemicky upravená je, disponuje nižším obsahem minerálů a dusičnanů. Tyto látky tak dětské tělíčko, a zejména jeho ledviny nezatěžují, což se nedá říct o pití většiny minerálek.

Závěr

Pokud máte pocit, že je vaše dítě hyperaktivní či má jinou mozkovou dysfunkci, obraťte se na svého dětského lékaře, jedině ten vám tuto diagnózu může potvrdit či vyvrátit. Neoznačujte své aktivní a zdravé děti jen proto, že je neumíte zvládnout.

Dítě potřebuje pochopení a porozumění nic víc nic míň, ano je jednodušší označit své dítě za hyperaktivní a tak se zbavit pocitu, že jsem něco zanedbal/a než si připustit, že většinu času hledám „lékařské označení“ pro své dítě místo toho, abych hledal/a řešení s dítětem.

Přidat komentář

Komentářů: 6

  • Nas syn je ADD co s tim?
    Ja z nej opravdu kolikrat silim! Vse opskovat 100x porad jakoby sedel na jine planete a spadne z ni az se mu chce. Trva mu vse vecne, je hrozne pomaly a negramotny( 7 let) jeho mladsi braska( 5 let) je pravy opak tzv. switch on

    • Mám stejný problém u dcery.Občas si myslím,že vyletim z kůže.Zjistili ji tento problém ve čtvrté třídě i presto, že jsme chodily na různá vyšetření od druhé tr.Tkanicky si zavazuje 5 minut a neprida za žádných okolností.Má to sice potvrzené,ale nikoho to nezajímá.Dostala i prášky,ale nemyslím si,že by jí nějak výrazně pomáhaly.