Jak jsem s dětmi cvičila Vojtovu metodu

Jak jsem s dětmi cvičila Vojtovu metodu?
Katka Vachová

Na správný psychomotorický vývoj dítěte dohlíží pediatr v rámci četných preventivních kontrol.

Ideální „tabulkový“ motorický vývoj dítěte byl měl vypadat zkráceně takto:

  • 1. měsíc – zvedání hlavičky nad podložku
  • 2. měsíc – přetáčení hlavy ze strany na stranu
  • 3. měsíc – vzepření se na rukou, uvolnění sevření prstů v pěst
  • 4. měsíc – přetáčení ze zad na břicho
  • 5.měsíc – přetáčení z břicha na záda
  • 6. měsíc – vědomé upuštění předmětu, přendávání hračky z ruky do ruky, hraní s nohama
  • 7. měsíc – vzpor na natažených pažích, plazení
  • 8. měsíc – pohupování se na kolenou, klek
  • 9. měsíc – šikmý sed, vzpřimování
  • 10. měsíc – postranní chůze s oporou
  • 12.- 18 měsíc – samostatná chůze

Každé dítě se vyvíjí individuálně a svojí rychlostí. Pokud je nějaká fáze vývoje výrazně opožděná, nebo není vykonávána správným pohybovým stereotypem, může dětský lékař doporučit konzultaci na rehabilitacích.

To byl náš případ, kdy se dcera jen obtížně udržela v pozici pasení koníčků a ještě ani v půl roce se sama neotáčela. Rehabilitační lékař i fyzioterapeutka dceru důkladně vyšetřili, zjistili asymetrii páteře, hypotonii, ochablé břišní svalstvo a doporučili zahájit rehabilitace tzv. Vojtovou metodou.

Vojtova metoda

Je to soubor cvičebních technik používaných k léčbě hybných poruch, objevená MUDr. Václavem Vojtou. Mnoho rodičů se této metody obává. Bojí se, že cviky budou dítě bolet. Jak jsme se však dozvěděli na pravidelných setkáních s fyzioterapeutkou, pokud je cvik prováděn správně, bolet by neměl. Dítě pláče jen proto, že ho nutíme k nějaké akci, zapojení svalu, ale pokud ho po cviku vezmeme do náruče, pláč okamžitě utichá.

Jak už jsem zmínila, pro správný efekt cvičení je nutné zaškolení rodiče/rodičů. Fyzioterapeut provede nejprve daný cvik s dítětem a poté ho naučí i rodiče. Při další kontrole opět prověří, že je cvik vykonáván co nejpřesněji. Pokud máte tu možnost se ve cvičení s někým střídat, tak to moc doporučuji. Přeci jenom pravidelně cvičit 4x denně je psychicky i fyzicky náročné. Já jsem cvičila ráno a dopoledne, odpoledne a večer mě vystřídal manžel.

Nejenom přesnost provedení cviku, ale i jeho četnost je základem úspěchu. Pokud je žádoucí stav jen udržovat cvičí se 3x denně, pokud však chcete vidět zlepšení, musíte absolvovat cvičení 4x denně. Ideálně nejméně do jednoho roku dítěte, nebo do doby kdy bude samostatně chodit. Je dobré ke cvičení přistupovat jako k běžné denní rutině. Dítě nelitovat, ani nedávat najevo svoje případné pochybnosti o nutnosti cvičení.

Ebook- Jak komunikovat s dětmi

S dcerou jsme cvičili do 10. měsíce, pak už to pro její velikost a váhu nebylo fyzicky možné. Sledovaná však byla při průběžných kontrolách na rehabilitacích až do čtrnácti měsíců, kdy začala samostatně chodit a i její asymetrie páteře byla napravená.

Asymetrie i u druhého dítěte

Už jako pokročilý „rehabilitační diagnostik“ jsem si všimla asymetrie páteře i u druhého dítěte. Takže jsme nečekali šest měsíců, ale pod dohledem fyzioterapeutky jsme začali cvičit i se synem od jeho čtvrtého měsíce. Ten neměl opožděný motorický vývoj, takže byly výsledky cvičení vidět rychleji. U dcery jsme si na první zlepšení počkali celých šest týdnů.

I samotné cvičení už bylo trošku jednodušší. Přeci jenom jsme si ještě něco pamatovali a tedy jsme nezačínali úplně od začátku. Samozřejmě opět jsme museli být precizní, cvičit pravidelně a vystihnout správnou dobu. Dítě nesmělo být hladové ani po jídle, ospalé ani těsně po probuzení, nemělo mít teplotu apod.

Doma jsme využívali upravený stůl na potřebnou výšku, jako povrch nahoře se nám osvědčilo lino, protože deky, ručníky se shrnují a dítě je propotí. Se synem jsme taktéž cvičili do jeho přibližně deseti měsíců, v té době už stál. Chodil okolo prvních narozenin. I u něj se asymetrii podařilo odstranit.

Cvičení nelituji ani u jednoho dítěte. Měli jsme moc příjemnou paní fyzioterapeutku, která nám byla v celém procesu velikou psychickou podporou. Motivací v pokračování rehabilitací nám taktéž byly viditelné pokroky našich dětí a zvýšení pravděpodobnosti, že nebudou mít v dospělosti žádné následky.

„Schopnosti, stejně jako svaly, rostou tréninkem.“ Obručev

O autorce

Katka Vachová

Katka Vachová

Jsem společenská, lehce alternativní, ráda chodím do přírody, zajímám se o psychologii, zdravou výživu a snažím se o partnerský přístup ke své dceři a synovi. Řídím se heslem, že pokud o výchově svých dětí přemýšlíte, tak už jen to vás činí lepšími rodiči.

Přidat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.